קיבוצים בישראל חוגגים את פתיחת העסקים, אך לא שוכחים את האתגרים

למרות ההקלה האדירה והשמחה העצומה שחשים בעלי העסקים, לא ניתן להתעלם מהאתגרים המלווים את פתיחתם. כידוע, פתיחת עסק מחדש אינה נשענת על פתיחתה הפיסית של הדלת, אלא שנדרשת היערכות רבה – מניקיון ותחזוקת העסק, דרך רכישת מלאי ועד גיוס עובדים.

לפניכם, 3 אתגרים מרכזיים איתם מתמודדים עסקים בערים הגדולות, אך גם במרחב הכפרי – בתוך קיבוצים בישראל.

קדימה, לעבודה! אז זהו, שזה לא ממש פשוט...

האתגר הגדול ביותר הניצב בפני בעלי העסקים נכון לכתיבת שורות אלו הוא המחסור בעובדים. כידוע, עובדים הנמצאים בחל"ת לא ממש ממהרים לחזור לעבודה, שכן הם מקבלים דמי אבטלה. למרות שגיוס עובדים בתקופה הזו קצת קשה יותר, הוא אפשרי. אז איך תוכלו להתמודד עם האתגר ולגייס עובדים לעסקים הנמצאים בשטחם של קיבוצים בישראל?

  • הציעו לעובדים תמריצים. לדוגמא: שכר גבוה יותר מהממוצע, מענק חתימה על הסכם העבודה, מענק כספי עם צבירת חצי שנה של ותק ועוד...
  • רתמו את העובדים הקיימים שלכם לפרסום המשרה, תוך הדגשת היתרונות שבעבודה אצלכם (ההון האנושי, הסיפוק, סביבת העבודה, אפשרויות הקידום)
  • הגמישו את תנאי הקבלה לעבודה אצלכם (המשרה תהיה רלוונטית ליותר מועמדים. הסיכוי כי תצליחו לגייס עובדים – גבוה יותר)

פעילות על בסיס התו הירוק – "אתה נכנס, אתה לא"

כנראה שגם בסיוטים שלכם לא דמיינתם כי תצטרכו להגביל את כניסת הלקוחות לעסק שלכם. לשמחתכם, הנחיות התו הירוק מאפשרות לכם להפעיל את העסקים שלכם – בערים וגם בשטחי קיבוצים בישראל. עם זאת, ישנם עסקים שהכניסה אליהם מוגבלת ומותנית בהצגת תו ירוק בתוקף. במידה והעסק שלכם הוא בית קפה, מכון כושר, בית מלון, גן אירועים או עסק של אטרקציות, הרי שתוכלו לאפשר את כניסתם של הלקוחות המחוסנים בלבד.

ומה לגבי הלקוחות (כן, גם אלו הקבועים והנאמנים) שאינם מחוסנים ובכל זאת מבקשים להיכנס לעסק? זהו חששם העיקרי של בעלי העסקים. למרות שמדובר על אתגר, הרי שגם לקוחותיכם שאין ברשותם תו ירוק, מבינים את הרציונל. חדדו בפניהם כי חובתכם היא לשמור על בריאות הציבור ועל הנחיות התו הירוק. כמו כן, כל עוד ניתן, הציעו להם ליהנות משירותיכם במשלוח/טייק אוואי/רכישה באתר.

שימור פעילות האונליין – כן או לא?

פעילות האונליין הייתה החמצן של עסקים רבים בתקופת הקורונה. כעת, עם חזרת המשק לפעילות, ישנם בעלי עסקים שמתלבטים אם לשמר את הפעילות או להשהות אותה. לדוגמא: מסעדות בקיבוצים שעבדו לאורך הקורונה במתכונת משלוחים בלבד. כעת, כשהמסעדה פתוחה לקהל הרחב, עולה השאלה והיא האם להמשיך ולמכור מארזי פיקניק, מגשי אירוח ואוכל מוכן בחנות האונליין. כך גם עם סטודיו לאימוני כושר, שבתקופת הקורונה העביר למתאמנים את האימונים בזום. אז מה עושים כעת?

מובן כי לכל בית עסק ישנם השיקולים שלו. עם זאת, אין לדעת מה יוליד יום, בטח לא בתקופה של משבר בריאותי. לרוב, שימור פעילות האונליין הינו כדאי וכלכלי שכן זהו ערוץ מכירה נוסף. האתגר: לגייס כוח אדם לתפעול "שני העסקים" – באונליין ובאופליין.