איך תורם פיתוח העסקים הקטנים למושב ולקיבוץ?

אין שני לרושם ראשוני, וזו כנראה הבעיה הגדולה שאיתה נאלצים להתמודד במושבים ובקיבוצים. עבור רבים, המרחב הכפרי נתפש כמרחב נאיבי שלא "מלכלכך את ידיו" בביזנס ומסחר. מסיבה זו בדיוק, משקיעים במושבים ובקיבוצים משאבים רבים – לפיתוח והעצמה של המרחב הכפרי!

מרכזי קניות גדולים ומפוארים, מדרחובים צבעוניים, מסעדות מעולות ובוטיקי מעצבים? את כל אלו תוכלו למצוא באזורי המסחר בקיבוצים, מועצות מקומיות ומושבים. פיתוח העסקים הקטנים מעצים את בעלי העסקים, מייצר מקומות עבודה ומאיץ את פיתוח המרחב הכפרי.

 

הקיבוצים והמושבים מעודדים את פתיחתם של העסקים!

למרות התשתית והתמיכה, רבים עדיין מעט חוששים להקים עסק במרחב הכפרי. בעוד היזמים "הגדולים" מבינים היטב את הפוטנציאל, דווקא התושבים הם אלו שחוששים לעזוב את אזור הנוחות (כעובדים שכירים לדוגמא), ולהגשים את חלומם. מסיבה זו, לא מעט קיבוצים ומושבים מציעים ייעוץ וליווי מלאים לכל אלו שבוחרים שלא להתעלם מחלומם הפועם בליבם, אלא בוחרים ללכת בעקבותיו. החשש של התושבים המקומיים נובע מכמה סיבות:

  • הבעיה העיקרית: רבים לא יודעים איך להתחיל, מה לעשות, מה עליהם לברר, הקמה של עסק – במה היא כרוכה ואיך יוצאים למסע הזה. 
  • ישנם קיבוצים ומושבים שמתהדרים בהמון דברים, אך במסחר פורה – קצת פחות. רבים חוששים להיות "החלוצים" ולהקים עסק קטן במושב ללא אזור מסחר / מסחר מפותח. 

 

הקמת עסקים במרחב הכפרי: העצמת התושבים, פיתוח הקיבוץ/מושב

ההשקעה של הקיבוצים והמושבים בפיתוח העסקים הקטנים, היא השקעה ראויה שהמרוויחים הגדולים ממנה – כולם! איך פיתוח העסקים הקטנים משפיע על החיים בקיבוצים ובמושבים?

  • תושבים המעוניינים לפתוח עסק עצמאי, זוכים בגיבוי, תמיכה והכוונה ע"י המושב והקיבוץ (כחלק בלתי נפרד מתהליך פיתוח העסקים).

  • בהדרגה, נבנית תשתית מסחר יציבה ומרשימה שמשרתת את התושבים והמבקרים.

  • עסקים חדשים שנפתחים מייצרים מקומות עבודה נוספים לבני הקיבוצים והמושבים.

  • המרחב הכפרי ש"סוחב" על עצמו תדמית מיושנת שאינה רלוונטית עוד, נהנה מתדמית חדשה – עדכנית, רלוונטית ואטרקטיבית! המושב הוא הרבה מעבר למשק חקלאי והקיבוץ הוא הרבה מעבר לרפת.

  • העסקים הקטנים מכניסים כסף לקיבוצים ולמושבים, מה שמאפשר האצת תהליכי פיתוח לטובת איכות חיים גבוהה יותר.


"אז נקפוץ לשופינג בקיבוץ בסוף השבוע?"

בכדי להמחיש עד כמה חיוני פיתוח העסקים הקטנים במושב ובקיבוץ, נציג את הדוגמא הבאה: ישנן ערים גדולות בחו"ל שנהנות ממיליוני תיירים בכל שנה. כידוע, כל תייר משאיר בעיר בה הוא מבקר המון כסף – לבעלי העסקים ולעיר עצמה. התיירים יחפשו תמיד אחר היעדים האטרקטיביים המאופיינים באתרים אייקונים, תרבות עשירה, בתי מלון מפנקים, מרכזי בילוי ופנאי וכיוצא בזה.

הקיבוצים והמושבים (ממש כמו הערים הגדולות בחו"ל), כמהים להפוך את המרחב הכפרי למרחב אטרקטיבי שלא יבריח מבקרים, אלא ימגנט אותם! פיתוח העסקים הקטנים תורם באופן ישיר ל"תיירות הפנים" במושבים ובקיבוצים ("שמעתי שיש מרכז קניות מטורף בשפיים!" / "המדרחוב בזיכרון יעקב מדהים! ממש אווירה של חו"ל"). ומי יוצא נשכר מהמהלך הזה? בעלי העסקים, הקיבוצים, המועצות המקומיות והמושבים ואיך לא – המבקרים.