משבר כהזדמנות לעסקים

המשבר כמתנה יקרת ערך? עסקים צומחים גם בימי הקורונה!

כבר מעל לחצי שנה שישראל מתנהלת בשגרת קורונה. אפשר לייחס להתפרצות הנגיף המון דברים שליליים, אך אם ממש מתאמצים, אפשר לראות במשבר החברתי-בריאותי-כלכלי גם כהזדמנות לצמיחה, התעוררות והתחדשות. בעקבות המשבר, עסקים מקומיים זכו לתמיכה חסרת תקדים מקהל הישראלים, שהובילה במקרים רבים גם לעלייה משמעותית בהכנסות וברווחים.

העובדה היא שגם בימי משבר ומגפה, עסקים יכולים לצמוח. דוגמא לכך היא בתי האירוח והצימרים הפרוסים במרחב הכפרי, שהעניקו לקהל הישראלים את האפשרות לשבור שגרה, לנפוש ולהתפנק גם בימים אלו.


קמים ומתהלכים בארץ: תיירות הפנים בצמיחה!

רבים מעידים כי הם קונים רק כחול-לבן במטרה לתמוך בעסקים הישראלים. עם זאת, בכל שנה בחופשת הקיץ, הם הראשונים להזמין כרטיס טיסה לחו"ל. השנה הזאת, לא רק שהחופשות נצבעו בצבעים אחרים, אלא שגם מפת היעדים הצטמצמה מעשרות יעדים חלומיים ליעד אחד צנוע, מוכר ואהוב – ישראל.

לא רק שקהל הישראלים לא היה מוכן לוותר על החופשה השנתית, אלא שמשבר הקורונה הפך את החופשה ממותרות לאוויר הכרחי לנשימה. בתי האירוח והצימרים במרחב הכפרי – במושבים, בקיבוצים ובמועצות המקומיות, דיווחו לאורך החודשים האחרונים על ביקוש גבוה ותפוסה מלאה.

רשימת המדינות האדומות, הצורך בבידוד, החשש מטיסות והחשש הגדול ביותר - הידבקות בנגיף, השאירו את מרבית הישראלים בארץ. המרוויחים הגדולים הם כמובן העסקים המקומיים, אך גם קהל התיירים המקומי שזכה לחבק, להתרגש ולחוות את ישראל כיעד תיירותי אטרקטיבי.


כל הסיבות לנפוש דווקא בישראל:

  • חווית אירוח ישראלית, שורשית ומקומית
  • חופשה חלומית במרחק נסיעה קצר מהבית
  • יוצאים לחופשה בספונטניות – לא צריך לבצע בדיקת קורונה
  • בסיום החופשה חוזרים לשגרה המבורכת, ולא לבידוד
  • ברוב המקרים, חופשה בישראל תהיה זולה יותר
  • נופש בקיבוצים ובמושבים מעניק מרחב, פרטיות ומאפשר לשמור על מרחק מיתר הנופשים
  • ערבות הדדית - תורמים להנעת הכלכלה הישראלית
  • ואולי הדבר החשוב ביותר: אין לנו ארץ אחרת!
  • מסעדות בקיבוצים - פינוק קולינרי באווירה אחרת.


עסקים יוצאים מאזור הנוחות וממציאים את עצמם מחדש

עסקים רבים בקיבוצים, במושבים ובמועצות המקומיות, נהנו תקופה ארוכה מיציבות ונוחות, כך שהמוטיבציה לעשות שינויים מסוימים (גם כשתכליתם התרחבות עסקית), לא הייתה גבוהה. ואז, משבר הקורונה הגיע ולא שאל שאלות, אלא הגדיר מחדש את חוקי המשחק. עסקים רבים הגיעו לנקודה שבה לא הייתה להם ברירה אלא לקבל את הצעתו של המשבר: המציאו את עצמכם מחדש!

הפתרונות היו קיימים מאז ומעולם, אך מה שמשבר הקורונה עשה הוא בעיקר להניע לפעולה ולעודד עסקים לצאת מאזור הנוחות שלהם. איך עסקים הצליחו להמציא את עצמם מחדש דווקא במשבר הקורונה וליהנות כתוצאה מכך מצמיחה עסקית?

  • נוכחות באונליין – בעוד ישנם עסקים שמציעים את מרכולתם גם בחנות פיסית וגם באונליין, ישנם אלו שבחרו מרצונם להמשיך ולטפח אך ורק את חווית השירות הפרונטלית. ההגבלות, ההנחיות והסגרים לא השאירו ממש ברירה, אלא לעבור למכור גם אונליין – במרחב שלעולם לא נח ואינו מושפע מהגבלות. התוצאה כמובן היא חשיפה גבוהה, לקוחות חדשים ועלייה במכירות.

שיתופי פעולה בין עסקים צמחו משמעותית בתקופה הזו: החלפת שירותים בברטרים, סדנאות, ירידים ומיזמים משותפים, איחוד שירותים לחבילה אחת (לדוגמא: דיל של נופש בבית עסק X עם ארוחת בוקר בבית עסק Y) ועוד. התוצאה: חשיפה ללקוחות חדשים והגדלת המכירות!